ساعت و تاريخ

پرچم ایرانفارسی | Arabic | English چهل سال از همبستگی و اتحاد برای داشتن انقلاب می گذرد.

۲۰ مطلب با نشانه «مطالب ستون» ثبت شده است

فقر یا ثروت

خط فقر عبارت است از مقدار در آمدی که برای تامین حداقل نیازهای فردی در یک جامعه لازم است و تامین نشدن آن توسط افراد موجب می شود چنین افرادی فقیر در نظر گرفته شوند.
بانک جهانی برای سنجش میزان فقر در کشورهای دنیا , آن ها را به چهار گروه تقسیم کرده ؛سپس برای هر کدام از گروه ها با توجه به میزان در آمد و نیز هزینه های زندگی در کشور های , در آمد روزانه لازم برای بهره مندی از حداقل نیازهای فردی را در نظر گرفته و بر اساس آن,درصد فقرای کشورها را مشخص می کند. تقسیم بندی گفته شده به این صورت است:

1.کشورهای با در آمد بالا(high income  21.7dolar)
2.کشورهای با در آمد بیشتر از متوسط( upper middle income 5.5 dolar)
3.کشورهای با در آمد کمتر از متوسط(lower middle income 3.2 dolar)
4. کشورهای با در آمد پایین(low income 1.9 dolar)
در این تقسیم بندی , ایران جزو گروه دوم یعنی کشورهای با درآمد بیشتر از متوسط قرار دارد.

داوری ام اس

محققان یک شرکت داروسازی داخلی پس از پنجاه سال مطالعه و تحقیق در همکاری با محققان یک موسسه تحقیقاتی آلمانی موفق به تولید دارویی با ما ده موثره اینترفرون بتا شده اند که تولید آن تا پیش از این در انحصار دو کشور آمریکا و سوییس بوده است.این دارو که به صورت آمپول عرضه می شود در درمان مبتلایان به MS کاربرد دارد.
به گفته محققان شرکت تولید کننده داروی «سینووکس» که به دلیل این موفقیت چشمگیر علمی,چند روز پیش«جایزه زیست فن  آوری سال85» را نیر دریافت کردند.
داروی «سینووکس» از لحاظ ویژگی های دارویی با داروی اینترفرون بتا وارداتی موسوم به «اونکس» مطابقت داشته و از لحاظ کیفیت و اثر بخشی مشابه با نمونه خارجی است.

ربات مسلح سپاه

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال93 و در جریان برگزاری رزمایش پیامبر اعظم 9(ص) , برای اولین بار از ربات های رزمی و شناسایی ساخت جهاد خود کفایی سپاه , رونمایی کرد. این ربات در سال1395 بروز رسانی شد و به امکانات آن افزوده شد.
ویژگی ها:
-دوربین دید در شب حرارتی
-حرکت در زمین های ناهموار,برفی, بیاباینی, شنزار
-مجهز به تیربار پی کا ام
-مجهز به مسیر یاب بازگشت هوشمند در صورت قطع ارتباط
-برد 2 کیلومتری
-هماهنگی دوربین و اسلحه

فناوری سلول های بنیادی
سلولهای بنیادی، توانایی خودنوسازی و تمایز به انواع سلولها از جمله سلولهای خونی، قلبی، عصبی و غضروفی و بازسازی و ترمیم بافتهای مختلف آسیب دیدۀ بدن را دارند. هم اکنون ایران در میان کشورهای متبحر در زمینۀ تحقیقات سلولهای بنیادی پرتوان(I.S.P)، جزو 10 کشور برتر جهان و رتبۀ نخست در منطقه قرار دارد. محققان ایرانی توانسته اند با درایت و تلاشی در خور تحسین،پیشرفتهای خوبی در این زمینه داشته باشند: آنها توانسته اند از سلولهای بنیادی حتی در پیوندهای مغز و استخوان، پوست و ترمیم بافت آسیب دیدۀ قلب استفاده کنند. همچنین در پژوهشکدۀ رویان اصفهان، شبیه سازی سلولهای بنیادی انجام شده است. استفاده از این سلولها در پیوند قرینۀ چشم، تک یر سلولهای بنیادی بندناف به منظور درمان سرطان یا صدمات بافت قلب، عصب و سلولهای استخوانی، ترمیم ضایعات نخاعی، شبیه سازی و تولید سلولهای بنیادی جنین، از جمله دستاوردهای بزرگ کشور ما در عرصۀ فناوریهای نوین است. هم اکنون سلولهای بنیادین جنینی و علم شبیه سازی نیز در کشور به دانشی بومی تبدیل شده است و شبیه سازی حیواناتی چون بز، گوسفند و گوساله در سالهای اخیر باعث شده ایران در زمینۀ سلولهای بنیادی در جمع کشورهای مطرح این حوزه قرار بگیرد.

آمار جهانی اینترنت
ایران با بیش از 42 میلیون کاربر اینترنت که دارد,دررتبه هفدهم کشورهای دارای بیشترین کاربران اینترنت قرار دارد.
داروی گیاهی ایدز

داروی ایرانی ضد ایدز یا همان آیمود، اساس گیاهی دارد. این دارو از سه گیاه و دو ماده ی شیمیایی که اثر آن‌ها در تقویت سیستم ایمنی بدن به اثبات رسیده، ساخته شده است.داروی آیمود حاصل تلاش 6 ساله ی یک تیم پزشکی از متخصصان علوم پایه و بالینی و همکاری 15 مرکز در داخل کشورمان است که در تحقیقات مربوطه معلوم شد، پس از یک دوره درمانی 90 روزه، حتی 2 سال پس از قطع دارو، اثرات تقویت سیستم ایمنی توسط دارو باقی می‌ماند و این در حالی است که آیمود دارویی است که اساس گیاهی داشته و بر خلاف تمام داروهای قبلی عوارض مهمی ‌ندارد.داروی ایرانی ایدز یا همان " آیمود" می تواند تعداد سلول‌های دفاعی بدن فرد مبتلا به ایدز را که موسوم به سلول‌های CD4 هستند و کمبود آنها در این بیماران، باعث ایجاد عوارض ایدز و مرگ و میر بیماران می‌شود، افزایش دهد، یعنی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. در نتیجه قادر است بیمار را از مرحله‌ای که به دلیل نقص ایمنی به شدت بی دفاع است، بیرون آورده و از عوارض بیماری و مرگ و میر بیماران مبتلا به ایدز پیشگیری کند.

منبع:سایت تبیان

رتبه نخست فیزیک
رتبه ما در منطقه یک و در جهان یازده است.
فناوری لیزر

ایران در خصوص توانمندی ساخت انواع لیزر در سطح خاورمیانه مقام اول و در آسیا بعد از ژاپن مقام دوم را به خود اختصاص داده است. مهمترین خصوصیت لیزر اشعه منظمی است که ساطع کننده نور و اگر آن را در یک نقطه متمرکز کنیم(کانونی کردن) این نور قادر است گرمایی درح د سطح خورشید ایجاد کند. کاربردهای لیزر را در جراحی های پزشکی , درمان برخی از بیماری ها , صنعت جوشکاری , صنایع آزمایشگاهی و برش کاری های ظریف می توان نام برد.

منبع:سایت قسم

افزایش ۱۱ برابری تعداد پزشکان پس از انقلاب اسلامی
ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری اظهار کرد: تعداد پزشکان عمومی متخصص و دندان پزشکان فارغ‌التحصیل داخل و خارج که دارای شماره نظام پزشکی بودند در زمان قبل از انقلاب بسیار کمتر از امروز بوده است، به طوری‌که در سال ۵۶، ۱۳ هزار و ۴۲۸ نفر در کل کشور فارغ‌التحصیل شده‌اند و در حدود تنها ۱۰ هزار نفر در ایران مشغول به ارائه خدمات بهداشتی درمانی بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در زمان قبل انقلاب حدود ۶ هزار پزشک از کشور‌های هند، پاکستان و بنگلادش با زبان خارجی در ایران فعالیت می‌کردند، افزود: علی‌رغم مهاجرت پزشکان در چند سال پس از انقلاب با برنامه‌ریزی خوبی که پس از انقلاب اسلامی انجام شده است، تا سال ۹۵ تعداد ۳۹ هزار و ۳۹۸ پزشک متخصص، ۴۲ هزار و ۴۲۳ پزشک عمومی و ۲۶ هزار و ۳۶۱ دندانپزشک عمومی و متخصص فعال در داخل کشور مشغول به فعالیت شده‌اند و به طور کلی تا ابتدای سال ۹۵ تعداد ۱۰۸ هزار و ۱۸۲ پزشک مشغول به ارائه خدمات در حوزه سلامت با شماره نظام پزشکی فعال هستند