ساعت و تاريخ

پرچم ایرانفارسی | Arabic | English فناوری هسته ایی :: چهل سال از همبستگی و اتحاد برای داشتن انقلاب می گذرد.

تعداد بازديدکننده: ۱۵۵
۰

فناوری هسته ایی

فناوری هسته ایی

در حوزۀ فناوری هستهای، ایران بعد از پیروزی انقلاب و به خصوص در سالهای اخیر گامهای بزرگی برداشته است. در سال 1353 سازمان انرژی اتمی ایران تأسیس شد و قرارداد ساخت نیروگاه اتمی اتمی «بوشهر  » نیز به امضا رسید. اما از آن زمان تا سال 1381 فعالیت قابل تو جهی صورت نگرفت. در 20 بهمن 1381 رئیس جمهور وقت کشور خبر از تهیۀ سوخت هستهای به دست متخصصان ایرانی برای نیروگاههای هسته ای ایران داد. در فروردین 1385 ایران اسلامی به هم غیور مردانی چون شهید مسعود علیمحمدی، مجید شهریاری، داریوش رضایی نژاد و مصطفی احمدی روشن , موفق به غنی سازی اورانیوم به میزان3.5 درصد شد.در تاریخ 26 بهمن1390(15 فوریه 2012 ایران اسلامی  موفق به ساخت میله سوخت هسته ای 20 درصد غنی شده و بارگذاری آن در راکتور تحقیقاتی 55 مگا واتی شد.
«انرژی هستهای یکی از انواع انرژی های موجود در جهان، همانند انرژی آبی، بادی، گاز، نفت، زغال سنگ و... است که در مقایسه با انواع انرژیهای موجود، قدرت بسیار بیشتری دارد و جزو انرژی های پایان  پذیر به شمار میرود.»
پیش بینی بحران انرژی و سوخت  در  دهه های آینده و میدان وسیع کاربرد دانش هستهای در تمام علوم روز(پزشکی، کشاورزی، مهندسی ساخت و....) از جمله دلایلی است که ضرورت سرمایه گذاری در تحقیقات گستردۀ هسته ای را برای کشورها چندبرابر و توجیه پذیر می نماید. از این رو، نگاهی به تکاپوی منطقه ای و بین المللی نشان میدهد که بسیاری از کشورها این ضرورت را درک کرده و گامهای عملی را در تجهیز و دستیابی به این فناوری پاک آغاز کرده اند. وجود زیرساختهای مناسب برای پیشرفت فناوری هسته ای در داخل ایران نیز از مزیت هایی است که علاوه بر نیاز کشور، مسئولان را تشویق به تمرکز بر این زمینۀ علمی کرده است. از این رو، جمهوری اسلامی به رغم تمام سختیها و کارشکنی ها به ویژه در بعد سیاسی از سوی غرب و دیگر محدودیت ها در ابعاد مختلف هسته ای اعم از سخت افزاری و ساخت تأسیسات ساختمانی، ابزاری و فناورانه و هم از حیث نرم افزاری و کشف قوانین علمی جدید هسته ای، به موفقیتها و پیشرفتهای قابل توجهی رسیده است. در این زمینه، ایران توانسته است با وجود تحریم های شدید آمریکا و کشورهای غربی، چرخۀ سوخت هسته ای را به همت دانشمندان داخلی به صورت چشمگیری افزایش دهد و با کشف و استخرا اورانیوم طبیعی و فناوری آن، بزرگترین گامها را در زمینۀ چرخۀ سوخت هستهای بردارد و با استفاده از دستگاه های سانتریفیوژ به غنی سازی اورانیوم بپردازد. همچنین طراحی رآکتور آب سنگین در اراک و به مرحلۀ نهایی رسیدن نیروگاه اتمی در بوشهر، گامهای دیگری بود که نشان از توانمندی کشور در این زمینه دارد. به هر حال « ایران دردنیا جزو 13 کشور دارنده چرخه سوخت هسته ای است که اکتشاف اورانیوم , استخراچ , تولید کیک زرد و تبدیل آن به گاز «UF6» در حوزه تولید سوخت و مجتمع های سوخت در آن صورت می گیرد. همچنین هم اکنون ایران جزو کشورهای است که توانایی غنی سازی اورانیوم دارند: آرژانتین , برزیل ,  چین, فرانسه , آلمان, هند, ایران, ژاپن , هلند, کره شمالی, پاکستان, روسیه , انگلیس و آمریکا. فهرست کشورهایی است که توانایی غنی سازی اورانیوم را دارند.» مقام معظم رهبری درباره پیشرفت های چشم گیر هسته ای می فرمایند:« درفناوری برتر که در دنیا با  افتخار از آن یاد می شود, مجبور شدند علی رغم همه دشمنی  ها بگویند ایران   جزو ده کشوری است که توانسته چرخه سوخت هسته ای تولید کند. این چیز کمی نیست.... این پیشرفت های مهم به برکت نظام اسلامی به وجود آمده است.»

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی