ساعت و تاريخ

پرچم ایرانفارسی | Arabic | English کلیات اربعین :: چهل سال از همبستگی و اتحاد برای داشتن انقلاب می گذرد.

تعداد بازديدکننده: ۸۱
۰

کلیات اربعین

آثار اجتماعی راهپیمایی اربعین عاشورا و مهدویت امام شناسی و عاشورا نقش عاشورا در حفظ وحدت امت اسلام تاثیر حماسه حسینی در مکتب تشیع

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
شهادت حسین سلام الله علیه آتشی در دل مومنان در انداخته است که هرگز سرد نخواهد شد. دانشنامه امام حسین (ع) ,ج10,ص32

نخستین زائر امام حسین علیه السلام
جابر بن عبد الله انصاری که از صحابه پیامبر اسلام(ص) است به عنوان نخستین زائر امام حسین (ع) شناخته می شود او در اولین چهلم شهادت امام  حسین(ع) در سال 61 ه.ق به همراه عطیه عوفی به کربلا آمد و قبر امام حسین (ع)  را زیارت کرد.
جابر کیست؟
جابر فرزند شهید است و پدرش را در جنگ احد ازدست داده است.
جابر در نوزده  غزوه ا ز جمله پدر کنار پیغمبر بوده است.
جابر یکی از پیروان مقاوم و شجاع و از یاران مخلص رسول خدا(ص) بود که بارها رسول خدا (ص) به وی عنایت , و برای او دعا کرد. جابر خود نقل کرده است:«پیامبر اکرم(ص) در «لیله البعیر» 25 بار برایم طلب استغفار کرد.»
جابر در زمان خلفا عمامه ی سیاه می بست و درکوچه های مدینه با وجود  خفقان  سیاسی این حدیث از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آل را که شنیده بود فریاد می زد:علی خیر البشر فمن ابی فقد کفر:علی بهترین مردمان است  و هر کس ازپذیرفتن این مطلب سرباز زند کافر شده است.
جابر در جنگ صفین کنار امیر المومنین با رشادت  جنگیده است.
جابر کسی است که ابا عبد الله فرمود:هر کس دوست دارد به مردی از اهل بیت بنگرد به جابر نگاه کند,گواهی می دهم من این سخن را از زبان رسول خدا شنیدم.
جابر کسی است که پیغمبر به او فرمود تو آن قدر عمر خواهی کرد که  فرزندم باقر ار دریابی , جابر سلام من را به او برسان!
جابر کسی است که امام محمد باقر فرمود:جابر در زندگی اش دروغ نگفته است.
جابر در زمان امام حسین علیه السلام چنان جایگاه رفیعی در بین مردم داشت که کوچک ترین  حرکت او نیز مورد توجه قرار می گرفت.
کاری که در اولین اربعین حسینی, این پیرمرد با وجود کهولت و نابینای اش در آن سن و سال انجام اد؛ کار بزرگی بود که تاریخ هیچ گاه آن را فراموش نمی کند.
از شدت اندوه بیهوش شد وبه روی قبر افتاد من بر وی آب پاشیدم . وقتی به هوش آمد , سه بار گفت:یا  حسین!یا حسین! یا حسین! سپس گفت:«حبیب ال یجیب جبیبه» آیا دوست جواب دوستش را نمی دهد؟! بعد گفت: چگونه جواب دهی که خون از رگهای گلویت بر سینه و شانه ات فرو ریخته و میان سر و بدنت جدایی افتاده است!
سخن جابر برمزار شهدای کربلا
پس از زیارت مزار ابا عبدلله ,جابر به همراه عطیه به سمت مزار شهدا رفت و گفت:السلام علیک ایتها الارواح التی بفناء الحسین و انا خت برجله و ... و سلام بر شما که در راه حسین و در رکاب حسین شهید شدید.نماز را به پا داشتید و ... سلام بر شما که در راه حسین و در رکاب حسین شهید شدید. نماز را به پا داشتید و زکات پرداختید و امربه معروف و نهی از منکر کردید  آن قدر خدا را عبادت  کردید تا مرگتان فرا رسید.
سپس گفت به خدایی که محمد را به پیامبری برگزید سوگند, ما نیز در آنچه (شما شهدا) انجام دادید, شریکیم.
عطیه شگفت زده از این سخن گفت:ای  جابر چگونه؟در حالی که ما در این دشت فرو نیامدیم و از کوهی بالا نرفتیم  و شمشیری نزدیم اما این گروه سر از بدنشان جدا  شده و فرزندانشان یتیم و همسرانشان بیوه شده اند.
جابر فرمود: ای عطیه,من از رسول خدا که فرمود:
هر کس گروهی را دوست بدارد با آنان محشور می شود و هر کس فعل و کار قومی را دوست داشته باشد در آن شریک است.
به خدا سوگند نیت من و یارانم همان نیتی است که امام حسین و یارانش بر آن بودند.
زیارت اربعین
از نشانه های مومن
امام حسن عسگری(ع): علامات المؤمن خمس: صلاه الخمسین و زیاره الاربعین و اتختم فی الیمین و تعفیر الجبین و الجهر ببسم االله الرحمن الرحیم.(وسایل الشیعه ,ج10,ص373)
مؤمن پنج نشانه دارد: اقامه پنجاه  رکعت نماز (مجموع واجبات و مستحبات),خواندن زیارت اربعین ,انگشتر در دست راست کردن, در سجده پیشانی بر خاک نهادن و بسم الله الرحمن الرحیم را (در نماز) بلنذ گفتن.
ثواب زیارت امام حسین(ع)
امام باقر(ع):«زیاره قبر الله (ص) و زیاره قبور الشهداء و زیاره قبر الحسین بن علی (ع) تعدل حجه مبروره مع رسول الله صلی الله علیه و آله؛مستدرک الوسائل ,ج1,ص266)
زیارت قبر رسول خدا و زیارت مزار شهیدان و زیارت مرقد امام حسین(ع) معادل است با حج مقبولی که همراه رسول خدا (ص) به جا آورده شود.
زیارت نامه اربعین
زیارت حضرت امام حسین علیه السلام در روز اربعین , زیارتی است که شیخ طوسی در دو کتاب تهذیب و مصباح از صفوان جمّال روایت کرده , که صفوان گفت:مولایم امام صادق علیه السلام درباره زیارت اربعین به من گفت:  هنگامی که قسمت قابل توجهی از روز برآمده , این زیارت را بخوان.
پیاده روی اربعین
ثواب پیاده رفتن به زیارت سید الشهدا(ع)
امام صادق (ع) کسی که با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع)برود, خداوند به هر قدمی که بر می دارد یک حسنه برایش نوشته ویک گناه از او محو می فرماید ویک درجه مرتبه اش را بالا می برد, وقتی به زیارت رفت, حق تعالی دو فرشته را موکل او می فرمایدکه آنچه خیر از دهان او خارج می شود رانوشته و آنچه شر و بد است را ننویسد و وقتی برگشت با وداع کرده و به وی می گویند:ای ولی ّ خدا گناهانت آمرزیده شد و تو از افراد حزب رسول او حزب اهل بیت رسولش هستی, به خدا قسم! هرگز, تو آتش را به چشم نخواهی دید و آتش نیز هرگز تو را نخواهد دید و تو را طعمه خود نخواهد کرد.(کامل الزیارات ص134)
مژده پیامبر اکرم(ص)به زائر سید الشهدا(ع)
امام صادق (ع) به حسین به ثویر فرمود:ای حسین !کسی که از منزلش بیرون آید و  قصدش زیارت قبر حضرت حسین (ع) باشد؛ اگر پیاده رود خداوند منّان به هر قدمی که بر می دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو می فرماید تا زمانی که به حائر برسد و پس از رسیدن به آن مکان شریف حق تبارک و تعالی او را از رستگاران قرار می دهد تا وقتی که مراسم و اعمال زیارت برساند که در این هنگام او را از قائزین محسوب می فرماید تا زمانی که اداره مراجعت نماید در این وقت فرشته ای نزد او آمده و می گوید:
رسول خدا(ص) سلام رسانده و به تو می فرماید:از ابتداء عمل را شروع کن, تمام گناهان گذشته ات آمرزیده شد.
تاکید آیت الله بهجت بر پیاده روی اربعین:
آیت الله بهجت درباره نقش پیاده روی اربعین می گوید:روایت دارد که امام زمان (عج)که ظهور فرمود,پنج ندا می کند به اهل عالم, الا یا اهل العام ان جدی الحسین قتلوه عطشاناً الا یا اهل انّ جدی الحسین سحقوه عدوانا , ... امام زمان خودش را به واسطه امام حسین (ع)به همه عالم معرفی می کنند ... بنابراین در آن زمان باید همه مردم عالم, حسین(ع)شناخته باشند... اما الان هنوز همه مردم عالم , حسین (ع) را نمی شناسند و این تقصیر ماست, چون ما برای سید الشهدا (ع) طوری فریاد نزدیم که همه عالم صدای ما را بشنود , پیاده روی اربعین بهترین فرصت برای معرفی حسین(ع) به عالم است.
تاریخچه راهپیمایی اربعین
مطابق با گزارشهای تاریخی با اینکه زیارت سید الشهدا (ع)در اکثر برهه ها به سختی انجام می شد و جان زائران در خطر بود,اما با این وجود دوستداران امام حسین (ع)عاشقانه خطرات  را به جان می خریدند  به پابوسی امام حسین(ع) در روز اربعین نائل می شدند.
پیاده روی اربعین در زمان اهل بیت(ع)
قاضی طباطبایی در کتاب تحقیق درباره اول اربعین سید الشهدا می نویسد: حرکت به  سوی کربلا در روز اربعین از زمان ائمه اطهار (ع)در بین شیعیان رایج بوده است و شیعیان حتی در زمان بنی امیه و بنی امیه و بنی عباس علیرغم وجود خفقان شدید نیز به این حرکت مقید بوده اند.
سنت پیاده روی اربعین در زمان شیخ انصاری
در برخی از روایات تاریخی بیان شده است که زیارت کربلا با پای پیاده در زمان«شیخ انصاری» (متوفی سال1281 قمری) رسم بوده است , اما در برهه ای از زمان به ورطه فراموشی سپرده می شود.
احیاگر سنت پیاده روی بعد از شیخ انصاری که بود؟
این سنت توسط« شیخ میرزا حسین نوری» دوباره احیا می شود. محدث نوری , اولین بار در عید قربان به پیاده روی از نجف تا کربلا اقدام رد که 3 روزی در راه بود و حدود 30 نفر از دوستان و اطرافیانش , وی را همراهی می کردند. این عالم بزرگوار , از آن پس تصمیم گرفت,هر سال این کار را تکرار کند, ایشان آخرین بار در سال 1319 هجری با پای پیاده به زیارت حرم ابا عبد الله الحسین (ع)رفت.
اربعین های خونین در زمان حکومت صدام
با تسلط بعثی ها در زمان احمد حسن البکر بر کشور عراق ,رژیم سیاسی این  کشور از همان ابتدا سیاست سرکوب شیعیان را در دستور کار قرار داد. از جمله اقدامات  خونبار بعثی ها  منع خشونت آمیز مراسم مذهبی عزاداری شیعیان بود.
در سال 1397 هجری زائرانی که از نجف عازم  کربلا بودند, در مسیر کربلا از آسمان و زمین گلوله بسته شدند . این حادثه به صورت پیاپی در سالهای 1390,1395و 1396 تکرار شد.
شمار زائران اربعین در سالهای اخیر
توصیه به زیارت اربعین باعث شده شیعیان به ویژه ساکنان عراق , همه ساله از نقاط مختلف عراق به سوی کربلا حرکت کنند . این حرکت که غالبا به صورت پیاده صورت می گیرد؛یکی از پر جمعیت ترین راه پیمایی در جهان شمرده می شود.
سال 92:15 میلیون نفر
سال 93:20 میلیون نفر(با وجود تهدیدهای داعشی ها)
سال94:ان شاء الله 40 میلیون نفر


نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی